Pages

Monday, June 20, 2011

Ceramah Motivasi

Hari ke-2

Tarikh : 20 Jun 2011                                 Masa : 9.00 malam

Tempat : Dewan Terbuka, Kem Tango

Picture1

Slot ceramah motivasi mengisi aktiviti Perkhemahan Pasukan Kadet Koreksional Peringkat Kebangsaan pada malam kedua. Ceramah disampaikan oleh Timbalan Penguasa, Tuan Vijayan Krishnan dari Bahagian Kepenjaraan, Ibu Pejabat Penjara. Ceramah lebih berkisar kepada perkongsian dan pendedahan statistik jenayah, maklumat, gambar dan keratan akhbar tentang permasalahan remaja terutama dari segi jenayah rogol, rempit dan penyalahgunaan dadah.

 

Picture3

Timbalan Penguasa Vijayan Krishnan (Kanan) bersama pegawainya.

 

Selain itu, Tuan Vijayan Krishnan yang juga pemilik Sarjana Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (Industrial Safety) dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) banyak berkongsi maklumat mengenai kehidupan sebenar banduan di penjara.

Beliau juga menegaskan bahawa “orang yang masuk penjara adalah abnormal people” kerana mampu berada di dalam sesuatu tempat dengan pelbagai keterbatasan hidup seperti makanan, pakaian dan kebebasan hidup.

 Picture2

Sesungguhnya mencegah adalah lebih baik daripada merawat. Semoga semua peserta perkhemahan pada kali ini tidak akan sesekali terlibat dalam sebarang jenayah.

No comments:

Post a Comment